חג הסוכות לשם מה?

חג הסוכות

חג הסוכות הוא חג מקראי שנחגג במשך שבעה ימים, מט”ו בתשרי עד כ”א בתשרי לפי הלוח העברי ולפי הלוח הלועזי – מ-29 בספטמבר 2023 ועד 7 באוקטובר 2023. החג מביע את השמחה ואת ההודיה על איסוף התבואה. הוא גם זיכרון לימי הנדודים במדבר לאחר יציאת מצרים. לכן בחג זה בני העם היהודי מצווים לשבת בסוכה, לנענע בארבעת המינים ולשמוח בחגם.

חג הסוכות, מה הם המנהגים?

לבנות סוכה בחצר, במרפסת או בגג, ולהפוך אותה למעון זמני במשך החג. הסוכה מייצגת את הבתים הזמניים שבהם ישבו בני ישראל במדבר, ואת הענני הכבוד שהיו מקיפים אותם.

לנענע ארבעת המינים: אתרוג, לולב, הדס וערבה. ארבעת המינים מייצגים את שלמות העם ואת אחדותו, ואת התלות שלנו באלוהים.

להשתתף בשמחת בית השואבה, שהייתה חגיגה גדולה שנערכה בבית המקדש בעת ניסוך המים על המזבח. שמחת בית השואבה מביעה את השמחה על איסוף התבואה, ואת הבקשה ליורדי גשמים.

לארח אורחים בסוכה, במיוחד את שבעת האושפיזין: אברהם, יצחק, יעקב, משה, אהרון, יוסף ודוד. הם נחשבים לאורחים קדושים שמתארחים בסוכה בשבעת ימי החג. לפי המנהג הספרדי והחסידי, האושפיזין מתארחים בארבעת הימים הראשונים של החג; ולפי המנהג האשכנזי – בארבעת הימים האחרונים.

מה שבעת האושפיזין מייצגים?

לפי המסורת, שבעת האושפיזין מייצגים את שבעת המדרגות של האדם, שמתארות את תהליך ההתקרבות של האדם לאלוהות. לכל אחד מהאושפיזין ישנה מידה המייחדת אותו, בעלת משמעות עמוקה לחיי האדם. הינה רשימה של שבעת האושפיזין והמידות שהם מייצגים:

אברהם: חסד. המידה הזו משמעה לתת בלי לחשוב על עצמו, להרחיב את הלב ולהתחבר לאחר. אברהם הוא אבי האמונה, שנעשה לברכה לכל העמים, ושנודע בחסדו ובהכנסת אורחים.

יצחק:  גבורה. משמעות המידה הזו היא להתנגד לרע, להתמודד עם קשיים, לשלוט בנטיות. יצחק הוא בנו של אברהם, שנעקד באמונתו, ושנברך בשלום ובשבע.

יעקב: תפארת. משמעות המידה הזו היא להיות באמצע, לשלב את החסד והגבורה בהרמוניה. יעקב הוא בנם של יצחק ורבקה, אחיו התאום של עשיו, ואביהם של שנים עשר השבטים שמייסדים את עם ישראל. חייו של יעקב מלאים במאבקים, מרמות, ניסים וברכות. הוא משנה את שמו מיעקב לישראל, לאחר שנלחם עם מלאך ונשר.

משה: נצח. משמעות המידה הזו היא לנצח את הרע, לחדש את החיים, לעשות את הראוי. משה הוא מנהיג בני ישראל, שהוציא אותם ממצרים, שנתן להם את התורה ושראה את הארץ מרחוק ולא נכנס אליה.

אהרון: הוד. משמעות המידה הזו היא להכיר בטוב, לשבח ולהודות לאלוהים, להיות צנוע. אהרון הוא אחיו של משה, שהיה הכהן הגדול של ישראל, שעשה שלום בין אנשים, ומת באהבת העם.

יוסף: יסוד. משמעות המידה הזו היא להעביר את המידות למעשה, להיות אמין ונאמן ופורה. יוסף הוא בנו של יעקב. הוא היה בעל השפעה במצרים, שהציל את משפחתו מרעב, והיה צדיק וחכם.

דוד: מלכות. משמעות המידה הזו היא למשול בצדק וברחמים, להיות מנהיג ומשרת, להיות נציג אלוהים עלי אדמות. דוד הוא מלך ישראל, שהיה רועה צאן, לוחם, משורר ונביא.

אנחנו שמחים בחג הסוכות מסיבות רבות ומשמעותיות

אנחנו שמחים בזכר לשמחת בית השואבה, שהייתה חגיגה גדולה שנערכה בבית המקדש בעת ניסוך המים על המזבח. שמחת בית השואבה מביעה את השמחה על איסוף התבואה ואת הבקשה להוריד גשמים.

אנחנו שמחים בזכר לענני הכבוד, שליוו את בני ישראל במדבר לאחר יציאת מצרים, והיו מגינים עליהם מפני החרב, החמה, העקרבים והנחשים. ענני הכבוד מייצגים את האמונה באלוהים, שהוא מושיע, מגן ופורס חסות.

אנחנו שמחים בארבעת המינים: אתרוג, לולב, הדס וערבה. ארבעת המינים מייצגים את שלמות העם ואת אחדותו, ואת התלות שלנו באלוהים.

אנחנו שמחים באורחים שאנו מארחים בסוכה, במיוחד את שבעת האושפיזין הנ”ל.

חג שמח לכל עמו ישראל.

מה דעתכם על הפוסט?

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.