כפר ביתא ישראל: חוויה מדהימה שמזכירה נשכחות

ביתא ישראל
פעילויות בכפר ביתא ישראל

היום ביקרנו, המשפחה המורחבת, בכפר ביתא ישראל שבקרית גת ומצאנו בו את עם ישראל כולו. בין היתר, היו שם יושב ראש האופוזיציה, חבר הכנסת בוז’י הרצוג וחבר הכנסת מוטי יוגב עם קבוצה גדולה של אנשים.

משפחות, משפחות על טפייהן גדשו את המתחם וביקרו בתחנות השונות: סדנאות חימר וכתיבה באמהרית, בנייה בבוץ, מרכז מבקרים עשיר, ריקוד אתיופי, חממת תבלינים, סיפורי עלייה אישיים וטקס הקפה, קליעת צמות, פינת יצירה והצגת ילדים.

הילדים התנסו בבניית לבנות מבוץ בסגנון אתיופיה, בנו בתים מסורתיים בפינת היצירה, התנסו בכתיבת שמותיהם באמהרית ונהנו מהצגת הילדים. המבוגרים, בין היתר, שמעו סיפורי עלייה אישיים, לגמו “בונה” (הקפה המסורתי האתיופי), ביקרו במרכז המבקרים העשיר הכולל סרטונים ומייצגים מסורתיים שונים, נענעו את כתפיהם בסדנת הריקוד האתיופי, למדו על סוגי תבלינים מסורתיים בחממת תבלינים והכינו שתיל אישי כדי לקחת הביתה למזכרת.

הנשים, במיוחד הנשים הצעירות, גדשו את הפינה לקליעת צמות. הן למדו איך לקלוע צמה אתיופית מסורתית. אלה שרצו צמה מקצועית, קיבלו אותה תמורת תשלום סמלי.

עניין במיוחד אותנו, את יוצאי אתיופיה, שמבינים דבר או שניים בחקלאות מסורתית, מאפיין נוסף של המקום: צדו את עינינו גידולי השדה שבמקום, שמשום מה נראו עזובים למדי. בתוך עשביה עבותה ובין צינורות פלסטיק שחורות, בין היתר, ניתן היה להבחין בצמחי שום, פלפל ואפונה. ולו רק לצורך הנוסטלגיה, מתוך אלה, עשינו שימוש קטן רק באפונה. קטפנו וטעמנו אפונה ירוקה אשר הזכירה לנו ביתר שאת את הכפר באתיופיה שעזבנוהו לפני 25, 30, ו-40 שנה.

בקרוב, כך למדנו, ייפתח במקום מפעל לייצור “צ’או”, הסחוג המסורתי האתיופי. יש כבר מבנה חדש ויפה; יש כבר חממת תבלינים שבה גדלים תבלינים מסורתיים הדרושים לצורך ייצור ה”צ’או”.

שמחנו לבקר במקום. יש למקום ערך חינוכי ממעלה ראשונה. עם ישראל נחשף, ולו במעט, לתרבות עשירה ולאורח חיים מסורתי של יהודי אתיופיה. עם ישראל לומד, בין היתר, דרך סיפורי העלייה המועברים שם, מה היא ציונות אותנטית. טוב שכפר ביתא ישראל קיים.

הביקור היה חוויה מדהימה. הזכיר לנו, ליוצאי אתיופיה, נשכחות. זה היה גם שיעור מעולה במורשת עבור הילדים.

ביתא ישראל
ביתא ישראל

מה דעתכם על הפוסט?

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.