באין אינג’רה, תאכלו מצה משמינה

אינגרה
“פסח שמח”

אינג’רה – לחם העל של קרן אפריקה. איך יכלו יוצאי אתיופיה להסתדר בלי אינג’רה? לא יכלו. זהו לחם חוקם.

אינג’רה היא הלחם הלאומי של אתיופיה, אריתריאה וסומליה. גם כאן, בישראל, יהודי אתיופיה לא יכולים בלי אינג’רה לאורך כל השנה. אולם בתקופת פסח (פסיקה) הם בבעיה, כי האינג’רה היא חמץ, היא סוג של לחם מחמצת.

האינגרה עשויה בעיקר מקמח טף, תבואה שגדלה ברמותיה העשירים של אתיופיה. הטף מוגדר כמזון על (Super food), בין היתר, בגלל התכונות הבאות שלו:

  • הטף עשיר מאוד בברזל.
  • הוא בלי גלוטן (gluten free). יש בעולם אנשים רבים שרגישים לגלוטן. לכן, האינג’רה יכולה להיות המזון האידיאלי עבורם. לכן, גם היום האינג’רה היא מוצר מאוד מבוקש אפילו בעולם המערבי. זו גם הסיבה שהיום מחיר הטף יקר מאוד. אתיופיה היא יצואנית הטף הגדולה ביותר. היא מספקת טף לכל מקום שבו יש אוכלוסיות יוצאות אתיופיה באירופה, באמריקה, באפריקה, במדינות ערב ובישראל.
  • הוא מזין מאוד ועשיר בחומרים בריאים נוספים.

מעבר לכך, אופן הכנת האינג’רה מוסיף לתכונותיו הבריאותיות של הטף. הבצק מותסס באופן טבעי במשך מספר ימים. והוא מלא בחיידקים בריאים (בניגוד לשמרים, שהם למעשה חיידקים מלאכותיים לא בריאים). בארץ, יש נטייה להוסיף שמרים כדי לזרז את התסיסה של הבצק. אם רוצים לנצל את תכונותיה הבריאותיות  של האינג’רה, מומלץ לא להשתמש בשמרים, אלא להתסיס את הבצק בצורה המסורתית, באופן טבעי, למשך מספר ימים. זו גם הסיבה שלאינג’רה יש טעם חמצמץ.

האינג’רה היא הבסיס לכל ארוחה

אין ארוחה בלי אינג’רה; היא הבסיס לכל ארוחה. רק הרטבים משתנים: רוטב בשרי, רטבים על בסיס גרגירי חומוס. יש סוגים שונים של חומוס באתיופיה: בקילה, אטר, שימברה, מסיר, שבעצמם עשירים מאוד בחומרים בריאים, גבינה (אגואט), חלב (ווטט). אפשר לאכול אינג’רה גם רק עם חריף (צ’או – מעין סחוג מסורתי שמכיל בתוכו חומרים טבעיים רבים ושונים, עשירים מאוד במינרלים בריאים).

על כן, לרוב, מערבי שמבקר באתיופיה יצטרך להסתדר עם האינג’רה. הדבר נכון במיוחד בכפרים המרוחקים מערים. רק בערים אפשר למצוא מזון מערבי. אבל מה רע בלאכול אינג’רה? היא גם בריאה וגם מזינה.

מה יעשו יהודי אתיופיה בישראל בלי האינג’רה במהלך הפסח? יכלו להיות להם שתי אפשרויות: לאכול מצה כמו כולם או להכין קיטה (לחם אינסטנט שאכלו באתיופיה במהלך הפסיקה, היא פסח). אבל יש בעיה עם זה כאן, בישראל: אין קמח טף כשר לפסח. באתיופיה, טחנו את הטף, הכינו את הבצק מיד ואפו את הקיטה במקום. כאן אין את האפשרות הזאת. אז יסתפקו במצה יבשה ומשמינה.

חג פסח (פסיקה) שמח לכל בית ישראל!

אינג'רה
לב האינג’רה

מה דעתכם על הפוסט?

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.