לא תעמוד על דם רעך: הקהילה היהודית באדיס אבבה נערכת לסייע לעקורים

לא תעמוד על דם רעך

“לא תעמוד על דם רעך”.

עדכון: הקהילה היהודית בשכונת קצ’נה בבירה האתיופית, אדיס אבבה, מגיבה לאירועים האחרונים בצפון שוואה ומתארגנת לסייע למשפחות העקורות. זוהי תגובה יהודית טבעית, המבטאת את הערבות ההדדית של היהודים בכל מקום.

נזכיר כי בחודש שעבר, בנובמבר 2017, 81 משפחות יהודיות נעקרו מביתן בעיר אג’רה בגלל שבתיהן נשרפו ורכושן הושמד כליל בהצתות מכוונות על ידי שכניהם. משפחות אלה נמלטו על נפשן וחיפשו מקלט בערים שכנות.

נראה כי הקהילה היהודית באדיס אבבה מבינה את הציווי מהתורה ומיישמת אותו הלכה למעשה. התורה מצווה כל יהודי: “לא תעמוד על דם רעך” (ספר ויקרא, פרק י”ט, פסוק ט”ז). במסגרת הציווי, חובה על כל יהודי לנסות להציל את הזולת, כל אדם במצוקה, בכל דרך אפשרית שרואה לנכון. לא בכדי הארגונים היהודיים, ומדינת ישראל בראשם, אף מרחיקים עד קצה העולם כדי לסייע לעמים אחרים במצוקה. יהודי קצ’נה לא שונים מיתר בני העם היהודי; במשאביהם הדלים, הם מתארגנים עתה כדי לסייע לאחים במצוקה.

כמו כן, מעשה זה הוא סימן מובהק לארגון קהילתי טוב ומסודר. לקהילה בשכונת קצ’נה יש הנהגה מבוססת, צעירה ותוססת; יש לה שני בתי כנסת; יש לה תנועות ציוניות פעילות. הקהילה עומדת בחוד החנית של המאבק על זכותם של יהודי צפון שוואה לשמור על יהדותם בגלוי. צעירי הקהילה בקצ’נה הם גם אלה שנאבקים להכרה ולקבלת זכות עליה לארץ.

אבותיהם הגרו לצפון שוואה מאזור גונדר ודמביה. הם, האנוסים של אתיופיה, שמרו בסתר על יהדותם במשך עשרות שנים כדי לשרוד כיהודים וכדי להימלט מרדיפות. עשרות בתי הכנסת הנסתרים המצויים בצפון שוואה מעידים על כך. שכניהם בני דתות אחרות מגלים את העובדה הזאת ומתנכלים להם בדרכים שונות.

לא תעמוד על דם רעך
התבואה הפכה לערמת אפר

בקהילה היהודית בקצ’נה שבאדיס אבבה, בין היתר, מתכוונים לשכור עורכי דין כדי לתבוע את האחראים להצתות המכוונות האחרונות של בתי היהודים ורכושם בצפון שוואה. הם גם מגייסים כספים כדי לסייע למשפחות העקורות למצוא מקלט זמני וכדי לספק להם מזון וביגוד.

האם גם יהודי העולם יגיבו לאירועים הנ”ל? האם גם הם יחושו את אותה הערבות הדדית ויגישו סיוע למשפחות העקורות האלה? האם נעמוד על דם רעינו?

מה דעתכם על הפוסט?

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.