יהודי אתיופיה בסכנה קיומית ממשית

יהודי אתיופיה

דיווח מטריד במיוחד: יהודי אתיופיה מצויים בסכנה קיומית ממשית בימים אלה. מי יבוא לעזרתם? מי יציל אותם?

בלילה אחד עשרות משפחות איבדו כל מה שהיה להן. מחוסרי-כל, הן נאלצו לחפש מקלט בערים שכנות. הן נמלטו כדי להציל את נפשן. על רכושן לא הצליחו להגן.

וכל זה על שום מה? על שום שהם משתייכים לדת אחרת, לדת היהודית. גם הניסיון שלהם להסתיר את יהדותם, לא היה להם לעזר. מבחינת תושבי האזור הנוצרים, הם נולדו יהודים, והם אשמים בכל. הם יהודים וצאצאי יהודים, האנוסים של אתיופיה, החשודים ששומרים בסתר את יהדותם, והם נתונים לרדיפה קשה.

מדובר ביהודי צפון שוואה, שלאורך שנים שמרו על זהותם היהודית בסתר רק כדי לשרוד. ועתה, משום שצעיריהם מעיזים להראות את יהדותם בגלוי, הם חשופים לרדיפה קשה ויומיומית בידי שכניהם מדתות אחרות.

יהודי אתיופיה

יום אחד לפתע 81 משפחות יהודיות מצאו את עצמן מחוסרי-כל

לילה אחד, ב-15.11.2017, בשעה 21:00, 81 משפחות יהודיות מאזור העיר אג’רה בצפון שוואה מצאו את עצמן מחוסרי-כל. כל מה שעושה ומחזיק את חיי הכפר הושמד באבחה אחת: 19 בתים, 47 עזים, 5 כבשים, 5 פרות, 61 תרנגולות, 43 טון תבואה של טף נשרפו כליל. ליהודים האלה לא נותר כלום. לא בתים, לא אוכל, לא בגדים, לא בהמות. ממש כלום. בבת אחת, הם איבדו הכול.

מנהיג הקהילה, בליינך טזבקו, המתגורר בשכונת קצ’נה באדיס אבבה, ביקר במקום והביא הוכחות רבות על הנעשה ליהודים שם. והוא פנה לד”ר מלכה שבתאי, העובדת עם קהילת יהודי אתיופיה בישראל מזה 36 שנים, בבקשה להביא את הדברים לידיעת מקבלי החלטות במדינת ישראל ויהדות התפוצות בתקווה לקבל סיוע עבור העקורים, המצויים במקלט ארעי ומאולתר בעיר פיצ’ה.

כל זה קורה בשעה שהם מנהלים מאבק על ההכרה ביהדותם וזכותם לעלות לישראל כמו כלל ביתא ישראל.

הרשויות המקומיות בצפון שוואה מגלות אזלת יד ולא מתערבות בנעשה. והיהודים שם נותרו חסרי-כל, חסרי הגנה, וללא מענה.

לפי הדיווח, בשנים האחרונות, ובמיוחד בחודשים האחרונים, גבר הלחץ אפילו על הקהילה היהודית בשכונת קצ’נה בבירה האתיופית, אדיס אבבה, מצד הכנסייה. יש שם קהילה יהודית תוססת ומבוססת; חבריה כבר לא מסתירים את יהדותם. יש להם שני בתי כנסת. ייסדו תנועות ציוניות. הם מנסים לשמור על קשר עם קהילות יהודיות בעולם ובישראל ולהסתייע בהן. לכן הכנסייה המקומית, שלא רואה בעין יפה את התארגנות היהודים שם, מפעילה עליהם לחץ גדול ורוצה לקחת מהם את שני בתי הכנסת שברשותם.

אם כך הוא מצב היהודים באדיס אבבה, מצב היהודים בפרברי הבירה הרבה יותר חמור. הם סובלים מרדיפות בלתי פוסקות; הם סובלים מהתקפות והתנכלויות פיזיות; הם סובלים מהשחתת רכושם באופן יומיומי. התמונות הנ”ל מדברות בעד עצמן.

מי יבוא לעזרתם? האם דם אחינו הפקר?

האם מדינת ישראל, כמדינת היהודים, שאמורה לסייע לכל יהודי במצוקה, תעשה משהו כדי לסייע ליהודים הנרדפים האלה? האם יהודי העולם יתעוררו ויעשו מעשה למען אחיהם הנרדפים בשל יהדותם או שמא יפקירום לגורלם? האם יהודי אתיופיה שחיים בארץ ישמיעו את קולם למען אחיהם, בשר מבשרם, או שמא רק יתפלשו בפוליטיקה הקטנה, העכורה והעקרה שלהם?

Comments

  1. יינהון הראל פנחס

    מזעזע מאוד אנחנו צריכים לנקוט עמדה להשמיע קולות בנושא. לא לשבת סתם בחיבוק ידיים.

מה דעתכם על הפוסט?

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.