שופט אחד – שתי פסיקות בעייתיות

צבי גורפינקל

ב-2008 השופט צבי גורפינקל, נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב דאז, דן למאסר של 3.5 שנים נהג שהרג שתי נשים צעירות ופצע קשה שלושה אחים נוספים.

ב-2020 אותו שופט – כשופט עמית, לאחר שפרש לגמלאות – דן נהג אחר, יצחק אספה קוראים לו, למאסר של 4.5 שנים.

במקרה הראשון, שתי נשים צעירות, יוצאות אתיופיה, נהרגו על ידי נהג שכור. אחת ההרוגות הייתה בשיא ההכנות לחתונתה ונהרגה כחודשיים לפני יום החתונה. כמו כן, נפצעו קשה שלושת אחיה.

במקרה השני ההרוג הוא נער יליד ישראל ממשפחת אצולה תל אביבית, בנם של מפורסמים בעלי ההשפעה וכוח. ונפצע קלות נער נוסף.

במקרה הראשון הנהג סטה מנתיבו, עבר לנתיב הנגדי והתנגש חזיתית בנהגת, הרג אותה ואת חברתה במקום ופצע קשה את שלושת אחיה.

במקרה השני חברו של ההרוג הרכיב אותו על קורקינט חשמלי, מאחור, בלי קסדה, בשעה שלוש לפנות בוקר, נכנס לכביש מהיר בהפתעה וגרם למותו של החבר כתוצאה מפגעת רכב.

במקרה הראשון הנהג נהג בשכרות – בדמו נמצאה כמות אלכוהול שהיא פי חמישה מעל המותר. במקרה השני הנהג זוכה מאשמת נהיגה בשכרות ומאשמת נהיגה במהירות מופרזת.

במקרה הראשון הנהג הורשע בסעיף הריגה. במקרה השני הנהג הורשע בסעיף הפקרה.

במקרה הראשון נפגעו חמישה אנשים – שתי הרוגות ושלושה פצועים קשה; משפחה שלמה נפגעה. במקרה השני שני אנשים נפגעו – הרוג וחברו שנפצע קל.

וכאמור במקרה הראשון העונש הוא 3.5 שנות מאסר על סעיף הריגה. במקרה השני העונש הוא 4.5 שנות מאסר על סעיף הפקרה. בנוסף הושת קנס כספי על יצחק אספה, הנהג במקרה השני, ונדרש לפצות את הנער שלמעשה גרם לתאונה ולמות חברו.

נראה שהעונש שהוטל על הכדורגלן יצחק אספה הוא סוג של נקמה – לא עשיית צדק. הושת עונש מאסר בפועל בניגוד להמלצת קצין המבחן. יש פגיעה מכוונת גם כלכלית וגם מקצועית – הושת עליו קנס כספי כבד, הוא גם לא יוכל לשחק כדורגל יותר.

בכלל השופט במשפט זה תפקד כחוקר וכתובע ולא כשופט. תקראו בעצמכם את ההתנהלות.

איפה הצדק, כבוד השופט צבי גורפינקל? האם אתה מבדיל בין דם לדם? האם דמו של הנער סמיך יותר מדמן של שתי הצעירות משום שבמקרה נולדו באתיופיה?

המקרה הראשון
המקרה השני

מה דעתכם על הפוסט?

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.