אביי אחמד, ראש ממשלת אתיופיה, נבחר מחדש

אביי אחמד
ראש המהפכה. ראש ממשלה אתיופיה הצעיר אביי אחמד

ראש ממשלת אתיופיה, ד”ר אביי אחמד, סוחף את עמו לרפורמה ולעידן חדש. בוועידת מפלגת השלטון השבוע, הוא נבחר מחדש בתמיכה של כל צירי המפלגה. הוא זכה ב-176 קולות מתוך 177 צירי המפלגה – כלומר, כולם בחרו בו מלבד הוא עצמו, שלא יכול להצביע עבור עצמו.

אין ספק שבבחירות כלליות שיתקיימו בעוד שנה וחצי במדינה הענקית הזו, ד”ר אביי אחמד יזכה באמון הציבור. הוא אהוב על העם. העם האתיופי, שצמא לחופש ולדמוקרטיה, מחבק את ראש ממשלתו המשכיל, הליברל, החינני, הצעיר, שנלחם למענו בעוז מאז שעלה לשלטון.

סגן ראש הממשלה, דמקה מקונן, שנחשב לגורם חשוב בתהליך החדש שמתרחש במדינה, נבחר להמשיך לכהן בתפקידו וזכה ל-149 קולות.

בחירתו מחדש של ד”ר אביי אחמד מעידה על רצון העם בהמשך הרפורמות שהוא מוביל ונותנת לו לגיטימציה לכך. הוא ביצע דברים נפלאים מאז שעלה לשלטון באפריל האחרון. הוא חתם הסכם שלום עם אריתריאה; שחרר אסירים פוליטיים; ביטל את מצב החירום שעליו הכריז הממשל הקודם; הוא נלחם בשחיתות הפושה במדינה ומנסה לעצור את השוד המאורגן של המדינה על ידי שיירי השלטון הקודם; הוא הרחיב את החופש הפוליטי במדינה ונתן לכל המפלגות שפעלו מחוץ למדינה להיכנס למדינה ולפעול מתוכה; הוא הרחיב את חופש הביטוי ולכן ביטל את כל ההגבלות על האינטרנט ועל העיתונות.

ד”ר אביי אחמד גם עושה רפורמות בצבא, במשטרה ובשירותי הביטחון השונים. הוא בונה צבא לאומי שיהיה נתון אך ורק למרות השלטון הנבחר ולחוקי המדינה ולא יהיה נתון למרות מפלגה כזו או אחרת. הוא האשים את המשטרה הפדרלית באלימות כלפי אזרחים ודרש ממנה לפעול אך ורק בהתאם לחוק. הוא מינה ראש חדש לשירות ביטחון החשאי של המדינה ודרש מכל המשרתים בו לא להשתייך או להיות חבר בשום גוף פוליטי, שהשירות יהיה מחוץ לפוליטיקה.

ד”ר אביי אחמד טס לארצות הברית וחיבק את כל מתנגדי השלטון הקודם וקרא להם לשוב הביתה. הוא הפגיש בין ראש הדת שהשלטון הקודם גירש מהמדינה לבין זה שמינה במקומו והביא לאיחוד ביניהם. הוא אף פתח את מתחם משרד ראש הממשלה לביקורים, מוסד שהיה מנוכר וסגור. הוא קורא לאחדות, מסתובב ברחבי המדינה, מקיים כנסים גדולים ומדבר על זה. הוא ביקש סליחה על העוולות של השלטונות הקודמים. וכל זה בתוך פחות מחצי שנה.

ד”ר אביי אחמד גם שיחק ומשחק תפקיד חשוב ברמה אזורית. הוא הפגיש בין נשיא דרום סודן עם מנהיג המורדים והביא לרגיעה במדינה החדשה והקרועה הזו. הוא גם תיווך בין ג’יבוטי לאריתריאה בעניין סכסוך גבולות. הוא גם הרגיע את המצב המתוח שבין אתיופיה למצרים בעניין הסכר שאתיופיה בונה על מקורות הנילוס.

בקיצור, ד”ר אביי אחמד הוא מנהיג חברתי, ליברל, שוחר שלום, אהוב, שלא היה כדוגמתו בהיסטוריה של אתיופיה. הוא עומד בשורה יחד עם מהטמה גנדי ההודי, ד”ר מרטין לותר קינג האמריקאי ונלסון מנדלה הדרום אפריקאי. מנהיגים צנועים אבל ענקיים שהעולם התברך בהם.

יש רק לקוות שגורלו של ד”ר אביי אחמד לא יהיה כגורלם של מהטמה גנדי ומרטין לותר קינג, אשר נרצחו על ידי מתנקשים בני עוולה.

כבר נעשה ניסיון כזה. בגלל הרפורמה שהוא מנהל הוא היה נושא לניסיון חיסול כחודש אחרי שהוא נבחר לתפקיד. במדינה יש כוחות רשע, שהשינוי שהוא מוביל פוגע באינטרסים הצרים שלהם ולכן הם מנסים למנוע ממנו להמשיך את המהפכה.

בנוסף לניסיון ההתנקשות בו, הכוחות האלה ביצעו פעולות חבלה בתחומים שונים במדינה – בביטחון, בכלכלה, בתקשורת, בחברה. הם גם הביאו למהומות שונות ברחבי המדינה כדי לפגוע במרקם החברתי העדין של המדינה ולתקוע טריז בין העדות השונות.

בשל הצעדים שבהם הוא נקט בתקופה הקצרה שהוא מכהן בתפקיד, ד”ר אביי אחמד היה בין עשרות המועמדים לפרס נובל לשלום. אמנם אחרים זכו בפרס השנה, אבל הוא בהחלט אחד האנשים שראויים לפרס זה. אין ספק שבשנה הבאה יעלה שמו שוב כמועמד ראוי לפרס נובל לשלום.

מה דעתכם על הפוסט?

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.