איומי מלחמה של מצרים; גנרל אתיופי: יכולים למחוק את מצרים; אתיופיה החלה במילוי המאגר הגדול בעולם

איומי מלחמה

איומי מלחמה. בשקט, בלי טקס, בלי הודעה רשמית ועל אף איומיה של מצרים בפעולה צבאית נגדה, אתיופיה החלה במילוי המאגר של סכר ההתחדשות הגדול שלה.

המתח בין שתי המדינות עולה מדרגה בשבועות האחרונים בגלל סכר הרנסנס שאתיופיה בונה על מקורות הנילוס. המשא ומתן, שמתנהל כבר שנים רבות בין שתי המדינות בחסות ארצות הברית, הגיע למבוי סתום לאחרונה. אתיופיה מתוסכלת מגרירת הרגליים של מצרים. היא רוצה כבר להרוויח מהסכר שהיא בונה בהשקעה של מיליארדי דולרים. היא רוצה למלא את המאגר כדי להפעיל את הטורבינות, לייצר חשמל ולמכור אותו למדינות שכנות, ובכך להגדיל את יתרות המט”ח המדוללים שלה.

המתווכים האמריקאים אמרו לאתיופיה לא למלא את המאגר לפני שיושלם ההסכם עם מצרים ועם סודן. אתיופיה לא מרוצה מהצהרת שר האוצר אמריקאי, והכריזה שתתחיל למלא את המאגר כבר ביוני הקרוב. ואכן החלה.

איומי מלחמה: סודן פתאום משנה כיוון

סודן, שהייתה לצד אתיופיה בנושא זה לאורך השנים, עתה נוטה לצד מצרים. לפתע פתאום היא מעלה חשש מבעיות הנדסיות של הסכר. היא טוענת שהסכר, שנבנה קרוב לגבולה, עלול לקרוס ובכך להביא להצפת סודן.

ואולי זה באמת השיקול של אתיופיה לבנות את הסכר במיקום כזה? כדי למנוע פעילות צבאית נגד הסכר. כלומר, אם לאחר מילוי המאגר, שיהיה האגם המלאכותי הכי גדול בעולם, מצרים או אפילו סודן יפגעו בסכר – מיליוני אזרחי סודן עלולים להיפגע בהצפה שתנבע מכך.

מצרים מאיימת בפעולה צבאית. הנשיא המצרי הוראה לצבאו להיות בכוננות גבוהה כדי להגן על האינטרס הלאומי – ההגנה על מקור המים היחידי של המדינה בת 100 מיליון תושבים.

אתיופיה בתגובה הציבה טילי נ”מ כדי להגן על הנכס הלאומי הכי חשוב שלה. ראש הממשלה, ד”ר אביי אחמד, אף איים בזמנו בגיוס מיליון איש כדי להילחם נגד כל איום על הנכס הזה.

ספרים לקרוא: Body Wash , How Time Moves , The Takeover , Lost

הסחבת המצרית – לצורך הכנה לפעולה צבאית

יש כנראה סיבה לסחבת במשא ומתן בעיקר בין אתיופיה למצרים. מצרים הייתה צריכה את הזמן להכין אופציות צבאיות במידה שלא יושג הסכם לשביעות רצונה. בשנים האחרונות, היא בנתה יכולות צבאיות – יכולות אוויריות וימיות – בדיוק לצורך זה. היא רכשה ציוד צבאי התקפי חדיש וספציפי גם מרוסיה וגם מצרפת.

במובן הזה, אתיופיה פגיעה יותר. בניגוד ליכולותיה הקרקעיות, יכולותיה האוויריות שואפות לאפס. ואין לה בכלל חיל ים. אין לשתי המדינות גבול משותף. לכן, יתרונה הצבאי האווירי של מצרים ברור לחלוטין הן באיכות והן בכמות.

עם זאת, לגנרל אתיופי בדימוס יש הערכות אחרות. הוא טוען שלאתיופיה יש יכולות אפילו לפגוע בסכר אסואן ובסכר נאסר ולמחוק את מצרים מעל פני האדמה. ולכן, למרות המהומות שפרצו לאחרונה באתיופיה בגלל רציחתו של זמר מפורסם – שרבים טוענים שיד מצרים בדבר – צבא אתיופיה לא התערב, אלא נשאר בכוננות עליונה כדי לסכל כל איום מצד מצרים.

האתיופים יודעים להתאחד סביב איום חיצוני. הם עמדו נגד אימפריות רבות במשך אלפי שנות עצמאותם וגם נגד ניסיונות רבים של מצרים לפגוע באתיופיה לאורך ההיסטוריה. סביר להניח שגם הפעם הם ידעו לשמור על הגאווה הלאומית שלהם ויצאו להגן על הסכר.

בעידן הזה, איומי מלחמה לא יועילו לאף אחד. סביר להניח שבסוף ההיגיון יגבר על הטיפשות של העימות. המנהיג הצעיר של אתיופיה, זוכה פרס נובל לשלום, ודאי שיעדיף פתרון אחר על פני המלחמה.

מה דעתכם על הפוסט?

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.