ראש ממשלה עטור פרסים בין-לאומיים. למה?

ראש ממשלה
ד”ר אביי בביקורו האחרון בארץ. Photo Credit: Office of the Prime Minister – Ethiopia

ראש ממשלה עטור פרסים בין-לאומיים לשלום, והוא רק שנה וחצי בתפקיד ראש ממשלת אתיופיה.

אם ברק אובמה זכה בפרס נובל לשלום עוד לפני שעשה דבר, ולו הקטן ביותר, למען האנושות, הרי שד״ר אביי אחמד זכה בפרסים בזכות. בשנה וחצי כראש ממשלת אתיופיה הוא עשה מה שאובמה לא עשה בשמונה שנות כהונתו כמנהיג העולם החופשי. וכמובן יותר ממה שעשו שליטי אתיופיה הקודמים בעשרות שנות שלטון הביזה שלהם.

נכון לעכשיו, ד״ר אביי אחמד זכה בשלושה פרסים בין-לאומיים: פרס אונסק״ו לשלום; פרס הסיאן הגרמני לשלום; וכמובן פרס נובל לשלום. וזה הפך אותו לאתיופי הראשון לזכות בפרס נובל לשלום.

הפעילות שזיכתה את ד״ר אביי אחמד בהכרה הבן-לאומית מתחלקת לפעילות פנים-ארצית ולפעילות אזורית. לפעילות זו מספר מטרות: להשכין שלום, לקדם דמוקרטיה, להילחם בשחיתות ולהביא רווחה כלכלית לתושבי האזור.

בתוך אתיופיה – ראש ממשלה של כולם

בתוך אתיופיה, ד״ר אביי ביצע רפורמות רבות. רובן כבר נושאות פרי ומיטיבות עם תושבי אתיופיה ועם אתיופיה על כל חלקיה.

בפוליטיקה – הוא שחרר אסירים פוליטיים כבר בימים הראשונים לתפקידו. הכניס גולים פוליטיים לארץ. ביטל את מצב החירום במדינה וביטל את ההגבלה על חופש העיתונות. וזאת כדי לקדם את הדמוקרטיה ולאפשר הידברות בין החלקים השונים של העם.

לצורך זה, הוא גם קיים ומקיים הופעות פומביות ונואם על לכידות חברתית. בעניין זה הוא טבע את המונח ״מדמר״ (መደመር).

בדת – הוא השכין שלום בתוך הכנסייה האתיופית והחזיר את הכמרים הגולים. יזם ועידות כדי לקרב את בני שתי הדתות הגדולות בארצו – מוסלמים ונוצרים.

בצבא – הוא העיף גנרלים חשודים בשחיתות. הפך את הצבא לצבא לאומי הנאמן לעם ולשלטון נבחר, ולא לסיעה אחת בעם האתיופי. הפך את השירות החשאי של המדינה לגוף האמון על ביטחון כל אזרחיה של אתיופיה. הוא ניתק את הקשר בין שיוך פוליטי לשירות בגופי ביטחון השונים. הוא סילק את הגורמים הבעייתיים מהגופים האלה, כ-9,000 קצינים בדרגות קצונה גבוהות.

בכלכלה – העיף את הפקידים החשודים בשחיתות שתקעו פרויקטים לאומיים ורוקנו את קופת המדינה. הוא החל בהליכי הפרטה של חברות ממשלתיות ופתח את השוק המקומי לתחרות. ובכך הוא הניע את הפרויקטים הממשלתיים מחדש, חסך בהוצאות והחל להקטין את החוב הלאומי של המדינה, שהגיע לשיאים בשנים שלפני כניסתו לתפקיד.

בשירות הציבורי – ד״ר אביי הביא סטנדרטים חדשים של מוסר עבודה ויעילות. העיף פקידים מדושנים, בורים, והחליפם בפקידים צעירים, יעילים ומשכילים. האריך את שעות וימי העבודה של משרדי הממשלה.

הוא גם הכניס יותר נשים לשירות הציבורי. חצי מהקבינט שלו הן נשים. בהשפעתו, מונתה אישה לנשיאה לראשונה בהיסטוריה המודרנית של המדינה. אישה גם מנהלת אגף חשוב בשירות החשאי האתיופי.

פטריוט אמיתי

ד”ר אביי מפגין פתיחות רבה. למשל, לראשונה הוא פתח לציבור הרחב את מתחם הממשלה. עד כה הוא היה מוסד מנוכר ולא נגיש אפילו לאזרחי המדינה. כיום תיירים ותושבים יכולים להינות מסיור מודרך במתחם הענק וללמוד על הממסד ועל המדינה.

ד״ר אביי גם משדר פטריוטיות. הוא יזם ויישם שתילה של 4 מיליארד שתילים ברחבי אתיופיה. יזם הקמת פארקים בבירה אדיס אבבה. הוא שואף להפוך את אנטוטו פארק לפארק הלאומי הגדול והיפה בעולם. הוא מטיף לאהבת המולדת בכל הזדמנות. יזם גם שיקום שכונות עניות בעיר הבירה ומבצעי ניקיונות, שבהם הוא בעצמו השתתף והראה דוגמה אישית.

ד”ר אביי אוהב את עמו והעם אוהב אותו. הוא דואג לאזרחיו המגרים במדינות אחרות. למשל, הוא אסף אסירים ממצרים ומסעודיה, העלה אותם למטוסו והחזיר אותם למדינתו. אף מנהיג אתיופי לא עשה דבר כזה בעבר.

ראש ממשלה

משכין שלום אזורי

ברמה אזורית, הוא חתם הסכם שלום עם אריתריאה ושם קץ לעוינות של עשרות שנים בין שתי מדינות אחיות. על הסיבות הנוספות להסכם זה, נרחיב ברשומה אחרת.

ד״ר אביי גם פעל ליישב סכסוכים בין ג׳יבוטי לאריתריאה, בין קניה לסומליה. כך גם בין השלטון לאופוזיציה בדרום סודן, ובסודן עצמה בין הממשל הצבאי הזמני לבין האופוזיציה האזרחית.

ראש ממשלה שוחר שלום זה גם הצליח להפיג את המתח בין מצרים לארצו בעניין הסכר שאתיופיה בונה על הנילוס הכחול.

גדול על אתיופיה

ד״ר אביי אחמד הוא נכס לא רק לאתיופיה, ולא רק לאפריקה, אלא גם לכל העולם כולו. לא ירחק היום שבו הוא ימלא אחד מהתפקידים הבין-לאומיים. הוא בקלות יכול למלא את תפקיד של מזכ״ל האו״ם.

ד״ר אביי הוא אחד המנהיגים הגדולים שהיו לאתיופיה אי פעם.

נראה שהוא גדול על אתיופיה. המדינה עדיין לא מוכנה לאידיאלים שהוא מביא. יש קבוצות שלא מוכנות לדרגת פתיחות כזו, לא הגיעו לדרגת נאורות כשלו. עובדה שהיה ניסיון לרצוח אותו כבר בימים הראשונים בתפקידו. כל יום מתבצעות פעולות טרור כדי לערער את שלטונו ולפרק את אתיופיה לרסיסים.

אולם, האיש חכם ומוקף באנשים חכמים. והסכם השלום עם אריתריאה היה מעשה חכם. הוא חלק מתוכנית של צוות למא (Team Lema). למא מגרסה, שר הביטחון הנוכחי, הוא אחד האנשים החכמים שיש לאתיופיה כיום. הסכם המדובר הקדים תרופה למכה ומנע הפיכה אלימה.

והעיקר אל תשכחו לקרוא את הספרים הנהדרים האלה.

מה דעתכם על הפוסט?

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.