מכתב ראש ממשלת אתיופיה לנשיא ארה”ב ביידן מתורגם

מכתב
Source: Office of the Prime Minister-Ethiopia | Facebook

מכתב פתוח לנשיא ג’וזף ר. ביידן ג’וניור

אדוני הנשיא היקר,

אני כותב לך מכתב פתוח זה בתקופה שבה אזרחים חפים מפשע כולל נשים, ילדים וקבוצות פגיעות אחרות באזורי עפאר ואמהרה נעקרו מבתיהם באלימות, פרנסתם נפגעה, בני משפחותיהם נהרגו, ונכסיהם, כמו גם מוסדות נותני שירותים, הושמדו בכוונה על ידי TPLF.

מכתב זה מגיע בתקופה שבה הילדים שלנו באזור טיגראי משמשים בשר תותחים על ידי שרידי ארגון שהוגדר לאחרונה כ”טרוריסטי” על ידי בית הנבחרים שלנו. ילדים של דור שלאחר המלחמה, שתלו תקוות גדולות באפשרות שחייהם יהיו שונים בהרבה מאלה של הוריהם, שחייהם-הם נפגמו על ידי טרור של המלחמה עם משטר ה-DERG ועל ידי סכסוך חוצה גבולות עם אריתריאה בסוף שנות ה-90 שיזם ה-TPLF.

בזמן ששאר בני גילם במדינה ממשיכים את לימודיהם וחייהם, הילדים שלנו בטיגראי מוחזקים בני ערובה על ידי ארגון טרור שתקף את המדינה ב-3 בנובמבר 2020 ובכך חשף אותם לפגעים שונים. בעוד שהשימוש בילדים כחיילים והשתתפותם בלחימה פעילה מהווים הפרה של החוק הבין-לאומי, ארגון הטרור TPLF המשיך ללא הפסק בתוקפנותו באמצעות שימוש בילדים ובאזרחים אחרים. זעקותיהם של נשים וילדים באזורי אמהרה ועפאר, שנעקרו מבתיהם וסובלים מאכזריותו המתמשכת של TPLF, נמשכות תחת שתיקתה מחרישת האוזניים של הקהילה הבין-לאומית.

למרבה הצער, בעוד שהעולם כולו הפנה את עיניו לאתיופיה ולממשלה שלה מכל הסיבות הלא נכונות, הוא נכשל בלנזוף בגלוי ובאופן ברור בארגון הטרור באותו אופן שבו הוא נוזף בממשלה שלי. המאמצים הרבים שממשלת אתיופיה עשתה כדי לייצב את האזור ולטפל בצרכים הומניטריים בתוך סביבה עוינת שיצר ה-TPLF הוצגו ממושכות באופן שגוי. הלחץ הגובר והבלתי פוסק על מדינה אפריקאית מתפתחת, עם פוטנציאל בלתי מוגבל לשגשוג, הולך וגובר בחודשים האחרונים. מקור לחץ בלתי מוצדק זה, המאופיין בסטנדרטים כפולים, הוא בעיוות מתוזמר של אירועים ועובדות בשטח בכל הנוגע למבצעי חוק וסדר של אתיופיה באזור טיגראי. כידידה ותיקה, בעלת ברית אסטרטגית ושותפה בביטחון, המדיניות האחרונה של ארצות הברית נגד ארצי באה לא רק כהפתעה לאומה הגאה שלנו, אלא ככל הנראה עולה על חששות הומניטריים.

במשך כמעט שלושה עשורים, אתיופים בכל קצוות הארץ היו נתונים להפרות נרחבות של זכויות אדם, זכויות אזרח וזכויות פוליטיות תחת משטרו של TPLF. זהויות שונות תחת דגל אתיופיה נוצלו על ידי חבורה קטנה שהשתלטה על הכוח כדי להיטיב עם המעגל הקטן שלה על חשבון מיליונים, כולל על חשבון אזור טיגראי המרושש. דיכוי התנגדות פוליטית, הפרות שערורייתיות של זכויות האדם, עקירות, חנק זכויות דמוקרטיות ותפיסה של מנגנונים ומוסדות המדינה לצורך האדרת קבוצה קטנה שניהלה מדינה של מיליונים ללא אחריותיות במשך 27 שנים, נתקלו בהתנגדות מועטה עד ללא התנגדות מצד מדינות מערביות שונות, כולל ארה”ב.

התקופה 2018-2015, שסימנה את התעוררותה של אתיופיה שבה הודח ה-TPLF מהשלטון במרד עממי, היא גילוי של העמדה שמיליונים ברחבי המדינה הגדולה הזו נקטו נגד ארגון פשע ששעבד אתיופים לדיכוי והפשיט את האזרחים מאמצעים. הרקורד של TPLF בשיסוי קבוצה אתנית אחת נגד רעותה לצורך הישרדותו הפוליטית לא הסתיים בשנת 2018 כאשר הממשל שלי אחז בהגה השלטון. הוא עבר מוטציה והתעצם בצורתו, לבש את גלימת הקורבנות, בעוד שהוא מימן אלמנטים של חוסר יציבות ברחבי הארץ.

עכשיו, הקליקה הפלילית ההרסנית, המיומנת בתעמולה של טוויית מזימות בין-לאומיות של זכויות אדם ודמוקרטיה לטובתה, זועקת זאב בזמן שהיא לא משאירה אבן לא הפוכה במשימתה להרוס אומה של יותר מ-3,000 שנות היסטוריה. למרות שההזיה הזו לא תתממש, ההיסטוריה תרשום שהתקופה הסוערת והמתוזמרת שאתיופיה עוברת כרגע מוצדקת על ידי כמה קובעי מדיניות מערביים ומוסדות גלובליים במסווה של סיוע הומניטרי וקידום הדמוקרטיה.

בהפגנה של שאיפת עמי לדמוקרטיזציה חסרת התקדים בהיסטוריה המודרנית של אתיופיה, קרוב ל-40 מיליון מבני עמי יצאו להצביע ב-21 ביוני 2021 בניסיון הראשון של המדינה הזו לבחירות חופשיות והוגנות. על אף האתגרים והחסרונות הרבים שאיתם הבחירות הארציות השישיות היו עלולות להתמודד, הנחישות התקיפה של העם האתיופי לתהליך הדמוקרטי הופגנה במחויבותו לתקופת בחירות שקטה. כנגד הרקע של תקופות בחירות קודמות שבהן בחירתו של העם נחטפה בתהליכים מסולפים על ידי המשטר הקודם, בחירות 2021 הגיעו בעקבות תהליכי הרפורמות הדמוקרטיות שאותם התחלנו לפני שלוש שנים. חשיבותה של מערכת בחירות 2021 היא בסיומה השקט, המדגים את מסלולה החדש של אתיופיה, על רקע האזהרות העולמיות שהבחירות יהיו אלימות.

לאחר שהעם האתיופי אמר את דברו ואישר את אמונתו במפלגת השגשוג להוביל אותו בחמש השנים הבאות בניצחון הסוחף, המפלגה והממשל שלי, עם אחריות הזו ביד, נחושים יותר מאי פעם לגלות את הפוטנציאל לפיתוח הוגן שהאדמות האלה מבורכות בו. אנו נחושים עוד יותר להעניק לעמנו את הכבוד, הביטחון והפיתוח המגיעים לו באמצעים שיש לנו ובלי להיכנע לאינטרסים מתחרים שונים וללחצים. ואנחנו נעשה זאת על ידי התמודדות עם האיומים על הדמוקרטיה והיציבות שמציב כל ארגון פשע לוחם.

בעוד שהאיומים על הביטחון הלאומי, האזורי והעולמי ממשיכים להיות מרכיב מרכזי באינטרסים של ארה”ב בחלקים רבים של העולם, השאלה נותרה ללא מענה מדוע הממשל שלך לא נקט עמדה חזקה נגד TPLF – הארגון שהמשרד לביטחון המולדת של ארה”ב סיווג כארגון טרור ברמה 3 על פעילותו האלימה בשנות ה-80.

באותו אופן שבו קודמיך הובילו את “המלחמה בטרור” העולמית, הממשל שלי, הנתמך על ידי מיליוני אתיופים צמאים ורעבים לשלום, לפיתוח ולשגשוג, מוביל גם את “המלחמה בטרור” הלאומית שלנו נגד מיזם פלילי הרסני המהווה איום הן על היציבות הלאומית שלנו והן על יציבות אזור קרן אפריקה. אתיופיה נותרה בעלת בריתה האיתנה של ארה”ב במאבק באיום הטרור של אל-שבאב בקרן אפריקה. הציפייה שלנו היא שארה”ב תעמוד לצד אתיופיה כשארגון טרור דומה עם עוינות כלפי האזור מאיים לערער את היציבות בקרן אפריקה.

אדוני הנשיא,

העם האמריקאי שתמך בהתערבויות הגלובליות של ממשלת ארה”ב באמתלה של דמוקרטיזציה יתקשה לדעת שאומה קטנה ענייה אך עשירה מבחינה תרבותית, היסטורית וטבעית במזרח אפריקה עלתה על מסלול דמוקרטיזציה משלה לפני שלוש שנים. עם זאת, העם האמריקאי ושאר העולם המערבי מוטעים על ידי הדיווחים, הנרטיבים ועיוותי נתונים של ישויות גלובליות, שרבים מאמינים שהונעו לסייע למדינות עניות כמו המדינה שלי אך בחודשים האחרונים הציגו קורבנות כמדכאים ומדכאים כקורבנות באמצעות נרטיבים פרטיזניים ורשתות ממומנות. ההיסטוריה תמיד מחייכת לאלו שעמדו לצד האמת. וכך אני בטוח שהאמת תזרח על האומה הגאה הזו, אתיופיה!

אתיופים ואפריקאים רבים הביטו באופטימיות בעלייתך לנשיאות מוקדם יותר השנה. אופטימיות זו נשענה על האמונה כי מצב חדש ביחסי אפריקה-ארה”ב ישרור בשנת 2021, וכי נשיאותך תביא עימה כבוד לריבונותן של מדינות אפריקה ותטפח שותפויות המבוססות על צמיחה הדדית ועל קריאה מעמיקה של ההקשר.

מדינות אפריקאיות שהשתחררו מכבלי הקולוניאליזם החל משנות ה-50 המשיכו להתנגד לשרשראות הניאו-קולוניאליזם המתבטאות בדרכים גלויות וסמויות שונות. למרות שנחלצה מעול הקולוניאליזם, אתיופיה נאבקת כעת במוטציה שלו. כחברה מייסדת של האו”ם והארגון לאחדות אפריקה (כיום האיחוד האפריקאי), אתיופיה נותרה אומה גאה שבאמצעות בניה, בנותיה ויחסי קרבה למדינות אפריקאיות אחרות, נחושה לעמוד באתגרים הנוכחיים שלנו עם רוח העמידה הבלתי מנוצחת שמגדירה את האומה הגדולה הזו.

מדינות מתפתחות, כמו אתיופיה, ציפו שמהלך חדש במדיניות החוץ של ארה”ב ישורטט, נקי מהשפעתם של יחידים המחופרים בפוליטיקה של מדינות אחרות. מדיניות חוץ שיכולה לחלץ את עצמה מהחלטות שהתקבלו על בסיס קובעי מדיניות מרכזיים וחברויות של משפיעני מדיניות עם קבוצות טרור לוחמות כמו ה-TPLF ועיוותים נרטיביים של קבוצות לובי. ראינו את ההשלכות והתוצאות של החלטות חפוזות ופזיזות שהתקבלו על ידי ממשלים שונים בארה”ב, שהותירו אוכלוסיות גלובליות רבות בתנאים שוממים יותר מאלה שההתערבות ניסתה לתקן.

חיוני לציין כאן שאתיופיה לא תיכנע להשלכות של לחץ שהונדס על ידי אנשים ממורמרים שעבורם ביסוס כוח חשוב יותר מרווחתם של מיליונים. הזהות שלנו כאתיופים והזהות שלנו כאפריקאים לא יאפשרו לזה להתממש. ההשפלה שאיתה התמודדו אבותינו ברחבי היבשת במשך מאות שנים לא תחזור בארצות אלה שבהן צבעי העצמאות הירוקים, הזהובים והאדומים נתנו השראה לרבים להיאבק בהצלחה על חירותם!

אלוהים יברך את אתיופיה ואת אנשיה!

 17 בספטמבר 2021

מה דעתכם על הפוסט?

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.