חיסול ממוקד בוצע באתיופיה

חיסול
מהנדס בקלה על רקע הסכר

חיסול ממוקד באתיופיה: מנהל בניית הסכר הגדול של אתיופיה – סכר הרנסאנס של אתיופיה – המהנדס סמניו בקלה נמצא ירוי ברכבו. הוא ניהל את הפרויקט הגדול הזה, אחד הגדולים באפריקה העכשווית, במשך שבע שנים והוא היה הפנים שלו: הוא דיברר את הפרויקט והסביר בגאווה לכל המבקרים הן מחו”ל והן מתוך אתיופיה.

זהו חיסול ממוקד בסגנון שמוכר לנו כאן, בישראל. השאלה הנשאלת היום היא: למי היה עניין בחיסולו?

החשודה הראשונה היא מצרים. מצרים חוששת כי בניית הסכר על אחד ממקורות המים שלה, הנילוס הכחול, הלוא הוא אבאי, יפגע בה. והיא ניסתה למנוע את בנייתו בכל דרך אפשרית:

ראשית, באמצעות דיפלומטיה עולמית – מצרים מנעה מגופים בין-לאומיים להשתתף ולממן את בניית הסכר האתיופי. בשל כך, אתיופיה נאלצה לממן אותו בכוחות עצמה באמצעות גיוס הכסף מהציבור האתיופי והסתמכה על כוח האדם של עצמה. הציבור השתתף בהמוניו באמצעות קניית אג”חים (אגרות חוב) והסכר נבנה וממומן על ידו.

שנית, מצרים ניהלה משא ומתן עם אתיופיה כדי למנוע את בניית הסכר. אתיופיה ניסתה להפיג את חששותיה של מצרים בכל דרך אפשרית. שתי המדינות הקימו ועדה משותפת, בהשתתפות גורמים בין-לאומיים, כדי לבדוק ולוודא כי בניית הסכר לא פוגעת במקורות המים של מצרים. אחד הביקורים הראשונים של ראש ממשלת אתיופיה החדש, אביי אחמד, מיד לאחר היבחרו בחודש אפריל האחרון, היה במצרים. בביקורו זה, אביי הבטיח שאתיופיה לא תפגע במקורות המים של מצרים ואף חתם על הקמת מיזמים משותפים עם מצרים. כל אלה לא הפיגו את חששה של מצרים מבניית הסכר.

שלישית, איום צבאי מפורש – נשיא מצרים הקודם, מורסי, איים במפורש על אתיופיה בפעולה צבאית. אולם, איום זה נהיה פחות רלוונטי ככל שמצרים הלכה והסתבכה במלחמה עם דאעש בסיני וככל שהאימפריה האתיופית הלכה והתחזקה הן צבאית והן חברתית.

רביעית, מצרים איימה לפלג את אתיופיה מבפנים. אחד מחברי הפרלמנט המצרי הציע לעודד את בני אורומו, הקבוצה האתנית הגדולה של אתיופיה, שרובה גם מוסלמית, לפעול נגד הממשל האתיופי ולהפיל אותו.

גם כאן מצרים הבינה שהפתרון לא יבוא מבני אורומו; בני אורומו לא יפעלו נגד ממשלתם במיוחד בתקופה זו כאשר ראש הממשלה החדש, שבא מתוכם, מפיח רוח סולידריות לאומית ומאחד את אתיופיה כולה, ואף פועל להשכין שלום בכל אפריקה. בארבע חודשי כהונתו, הוא הספיק לבקר במרבית מדינות מזרח אפריקה ויצר קשרים כלכליים, חברתיים, תרבותיים ופוליטיים טובים עמן. הוא הפגיש את המנהיגים היריבים בדרום סודן והביאם לחתום על הסכם שלום ביניהם. הוא השלים עם אריתריאה וחתם עמה על הסכם אי מלחמה; שתי המדינות פתחו שגרירויות וקווי טיסה ישירים; שני המנהיגים ביקורו במדינות והתקבלו באהדה רבה.

בנוסף לכך, בניית הסכר איחדה את כל חלקיה של אתיופיה, דבר שבא לדי ביטוי בהתגייסות ההמונית של כל האתיופים לבנייתו ובגאווה שהוא מסב להם. ואיחוד זה התחזק והתעצם ככל שהבנייה של הסכר התקדמה.

הסכר היה אמור לספק חשמל למרבית מדינות מזרח אפריקה. זה, יחד עם הרוח החדשה שמביא ראש הממשלה הצעיר, הנמרץ והאהוד של אתיופיה לאתיופיה ולאפריקה כולה, היה הופך את אתיופיה לסוג של אימפריה צבאית וכלכלית באזור. כמובן, מצרים לא רואה בעין יפה מקרה כזה.

משכך הם פני הדברים, יתכן שמצרים הגיעה למסקנה כי פגיעה בכוח האדם המיומן של אתיופיה – כוח האדם שבונה את הסכר וביטל את התלות של אתיופיה בכוח אדם בין-לאומי – הוא הפתרון היחיד שיכול לעכב (עד שיבוא עידן נוח יותר עבורה) ואולי למנוע את השלמת הבנייה של הסכר, וחיסלה את המהנדס שתכנן וניהל את הפרויקט.

עם זאת, יתכן שמצרים לא לקחה בחשבון כי חיסול המהנדס רק יחזק את הנחישות של העם האתיופי. חיסול המהנדס הראשי של פרויקט מספר אחד של אתיופיה יבוא למצרים כבומרנג.

החיסול בוצע באזור מבודד בבירה האתיופית. הוא יכול היה להתבצע בירי מקרוב או בירי צליפה מאחד הבניינים הקרובים או מהגשר הסמוך. המחסל יכול לבוא בטיסה מחו”ל או ברכבת מאחת המדינות השכנות, למשל, מג’יבוטי, שאליה יש מסילת רכבת ישירה שעוברת בסמוך למקום החיסול.

על החשוד הנוסף בחיסולו של המהנדס, נרחיב בפוסט זה.

Comments

  1. דסטאו מסלה

    תגובתי מתייחסת למשב הרוח שבו העולם צועד בעת הזו ו,כן בעתיד לבוא:
    1.חשוב להבין היטב כי המושג דמוקרטיה לא קיים בכלל בעולם,אלא זה קוד שהפך לכלי ניגוח בן גופים האינטרסנטיים
    2.כאשר החומריות הפכה למוקד עלייה לרגל ובשמה הפרט לא מוחל בשום אמצעי-כאשר מדובר בכסף והרצון לחיות בשליטה בעושר 3. במדינות אפריקה אף פעם הייתה דמוקרטיה בוודאי ולא תהיה דמוקרטיה,קל וחומר באתיופיה שנשלטת ע”י חונטה צבאית מעל ל-27 שנה. המזור והפתרון לשלום אתיופיה יהיה בתנאי איזון כוחות בלבד כאשר הרוב האתני חייב לשלוט במיעוט האתני ששולט( מה שלא קיים במציאות). חבל על כל המאמץ שהולך לריק אלא אם כן ייווצרו כוחות חדשים להחליף את החונטה הצבאית הנוכחית בכל מחיר ואז רק אז יהיה שוויון וצדק בין האנשים והמדינות ,כאשר לאנשים יחזור הכבוד העצמי והלאומי האבוד.
    3. הדיקטטורה גרוע עוד יותר דווקא במדינות המערב לעומת מדינות אפריקה שגם כך לא יודעים את מהות “דמוקרטיה”..
    4. סיכום: על מנת לכונן דמוקרטיה וחיים טובים ושלווים יותר -חובה על אזרחי אתיופיה להלחם בתופעות התמכרות לכבוד, וליוקרה ולכסף שבגינם רומסים את צלם האנושות.
    5. אתיופיה חייבת גם להחזירה את התרבות האבודה מזה 27 שנה, למעשה ישנו ניסיון היום באתיופיה לשנות ולנרמל תרבות חדשה במקום העתיקה ולהנחיל תרבות חדשה שמשרתת קומץ קבוצה אתנית.
    6. בקיצור חייבים להשיב את הכבוד לנורמליזציה בהקדם, זה יכול לקרות אך ורק במחיר החלפת החונטה הצבאית שיהיה כבד מנשוא.
    אבל אין ברירה אחרת, כל עוד לא יבינו זאת תושבי ואזרחי אתיופיה מצבם לא ישתפר בכלל.

    בשורות טובות לכלל העולם כולו.

מה דעתכם על הפוסט?

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.