יום הזיכרון לנספים הרבים בסודן בדרכם לארץ

יום הזיכרון לאלפים מיהודי אתיופיה שנספו בסודן בדרכם לארץ יצוין ככל שנה בשנה ביום ירושלים, באנדרטה ייעודית קבועה שנחנכה בהר הרצל ב-2007. זהו טקס רשמי המתקיים במעמד ראשי המדינה. בטקס יחלקו את סיפוריהם מי שעברו את הגיהינום בסודן. הם אנשים שאיבדו הורים, אחים ואחיות, מי שעוד יכולים לעמוד ולספר את הסיפור בלי להתפרק. יהיו גם נאומים מפולפלים, מרגשים-משהו, של מי שאולי אז יכלו לעשות מעשה כדי להציל את יהודי אתיופיה אך עמדו בצד לנוכח הטרגדיה שהתרחשה בסודן.

כמה יהודים מתו בדרכם לישראל? המספר הרשמי הוא 4,000 גברים, נשים, טף, זקנים וזקנות, יהודים גאים שרצו להגשים חלום עתיק-יומין להגיע לירושלים. זה מספר המתים הרשמי, אולם בני הקהילה מעריכים כי מדובר בקרוב ל-10,000 יהודים שמתו או נעדרים עד היום. משפחות שלמות נמחקו ולא נותר מי שיספר עליהן.

האם אפשר היה להציל אותם? בוודאי. ראשית, היהודים לא היו צריכים להגיע לסודן. אפשר היה להעלות אותם ישירות מאתיופיה גם באותה תקופה, אך בעיקר בשנות ה-50, ה-60, ה-70. שנית, משכבר הגיעו לסודן, אפשר היה לפנות אותם מהר יותר, בצורה בטוחה ויעילה יותר.

מה ההשלכות של מות אלפי יהודים? היום חי בקרבנו דור שלם שנושא את הטראומה, את הצלקות הנפשיות ועם נטיות אבדניות. האם מישהו שאל למה שיעור המתאבדים בקרב העולים בשנים הראשונות לעלייה דרך סודן היה גבוה הרבה מעבר לשיעורם בחברה? לא, אף אחד לא שאל. אף אחד לא טיפל. לאף אחד לא היה אכפת.

אירועים סביב יום הזיכרון

סביב יום הזיכרון הזה מתקיימים אירועים רבים ברחבי הארץ בעיקר על ידי ישראלים יוצאי אתיופיה. נערכים טקסי זיכרון בערים שונות; אירועים בבתי ספר ובמרכזים קהילתיים; ימי עיון; מפגשי “סיפור על הדרך” של החברה למתנ”סים ועוד.

כל מי שרוצה לקחת חלק באירועי יום הזיכרון לנספים בסודן מוזמן לברר בעירו איפה מתקיים אירוע כזה. תבואו להקשיב לסיפורים ולהבין מהי ציונות אמיתית. יתקיימו אירועים כמעט בכל עיר בישראל. סיפורם של יהודי אתיופיה הוא סיפור גבורה שאין דומה לו בהיסטוריה היהודית. חייב שיסופר ברבים. מדובר ביהודים גיבורים שנשאו בגאון את שם ישראל במשך אלפי שנים. הם נצר מגפן ישראל שהיה שתול בארץ רחוקה.

יהי זכר הנספים ברוך.

מה דעתכם על הפוסט?

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.